بسیاری از کودکان در مهد کودک در دنیایی کاملا جدید قرار می‌گیرند، دنیای کلمات ،‌ مسائل و احتمالات. در این سن،‌ بیشتر بچه‌ها آماده و مشتاق به یادگیری هستند و هر چه بیشتر با اطلاعات مواجه می‌شوند، در امر آموزش و یادگیری موفق‌تر عمل می‌کنند. بچه‌های مهد کودک را می‌توان با مفهوم مقایسه آشنا کرد که می‌تواند نقش مهمی در افزیش دایره‌ی واژگان ایفا کند. همین‌طور درک مقایسه مهارت‌هایی را در اختیار بچه‌ها می‌گذارد که می‌تواند حفظ کردن،‌حل مسائل، روخوانی و درک آن‌ها را تقویت کند.


درک  مقایسه

مقایسه رابطه‌ی میان دو چیز  که از برخی جنبه‌ها به یکدیگر شباهت دارند ولی عمدتا با هم تفاوت دارند را نشان می‌دهد. برای این‌که بچه‌ها را با این مفهوم آشنا کنید، می‌توانید از آن‌ها بخواهید شباهت‌ها و تفاوت‌های میان خودرو و قایق را فهرست کنند. خودرو و قایق هر دو وسیله‌ی حمل و نقل هستند و دارای بخش‌های یکسانی هستند؛ مثل فرمان و صندلی، با این وجود باز هم با هم فرق دارند. ممکن است بچه‌ها بگویند که خودرو روی جاده حرکت می‌کند اما قایق روی آب. سپس مقایسه را بر اساس این مشاهدات قرار دهید تا بچه‌ها قادر به درک آن باشند. مقایسه می‌تواند به این صورت باشد: رابطه‌ی خودرو روی جاده مثل قایق است به ... بدین ترتیب، مقایسه‌ها همانند یک جورچین تبدیل به یک بازی جالب می‌شوند. بچه‌ها رابطه‌ی دو چیز اول را درک می‌کنند و این کمک می‌کند رابطه‌ی بخش دوم را متوجه شوند.


نمونه‌های مقایسه

چون دامنه‌ی لغات بچه‌ها محدود است تا جایی که امکان دارد مقایسه را ساده کنید و اشیاء و وسایلی را مثال بزنید که کودکان با آن‌ها آشنا هستند. در ابتدا چند مثال بزنید تا بدانند باید به دنبال چه جوابی باشند. به‌عنوان مثال، این مقایسه را مطرح کنید: نسبت مداد به نوشتن مثل مداد شمعی است به ... از بچه‌ها بپرسید مداد و نوشتن چه رابطه‌ای با هم دارند. اگر باز هم متوجه نشدند سوال دیگری بپرسید؛ مثل:  با مداد چه کاری انجام می‌دهید؟ وقتی فهمیدند مداد برای نوشتن استفاده می‌شود آنگاه می‌توانید به آنها کمک کنید تا نتیجه‌گیری کنند که مداد شمعی برای رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مقایسه مفاهیمی هستند که بچه‌های مهد کودک می‌توانند درک کنند به شرط این‌که به اندازه‌ی کافی راهنمایی و توجیه شوند.

انواع مختلف مقایسه

هنگام معرفی مقایسه به ویژه به کودکان وسوسه می‌شویم به انواع آشنای آن بپردازیم؛ مثل مترادف‌ها مانند خوشحال: شاد، متضادها مانند سیاه: سفید، نسبت‌های جزء به کل مانند انگشت: دست. اما معرفی انواع مقایسه برای نشان دادن ارتباطی که یک چیز ممکن است با چیز دیگر داشته باشد اهمیت زیادی دارد. انواع دیگر مقایسه مفاهیمی هستند که بچه‌های مهد کودک می‌توانند درک کنند به شرط این‌که به اندازه‌ی کافی راهنمایی و توجیه شوند.


تمرین مقایسه

به‌عنوان مثال این مقایسه را مطرح کنید: انگشت: دست - انگشت پا: ... برای صرفه‌جویی در وقت و ساده‌تر شدن کار به‌جای این‌که از بچه‌ها بخواهید از خودشان جواب بدهند، می‌توانید روی سه یا چهار فلش کارت کلمات مختلفی بنویسید که یکی از آن‌ها درست باشد و بعد این فلش کارت‌ها را به نوبت به بچه‌ها بدهید تا کلمه‌ی مناسب آن مقایسه را پیدا کنند. اگر وقت داشتید به بچه‌ها اجازه دهید تا عکس مقایسه‌های خود را روی یک برگه نقاشی کنند. ممکن است از برخی از مقایسه‌های آن‌ها انگشت به دهان بمانید.


منبع : Ehow