معمولا زیاد به کفپوش فکر نمی‌کنیم، در حالی که یکی از المان‌های اصلی هر اتاق است. کفپوش از این دیوار تا آن دیوار خانه کشیده شده است و وضعیت آن می‌تواند تاثیری زیادی روی ظاهر، حس و دکوراسیون اتاق داشته باشد. به همین دلیل است که باید مراحل اصلی رسیدگی به کفپوش را بدانیم تا بتوانیم از این المان مهم به‌خوبی مراقبت کنیم. 


رسیدگی

هر نوع کفپوش با گذر زمان فرسوده می‌شود. این یک فرایند طبیعی است که دلیل آن ذرات کوچک گرد و خاک هستند. این ذرات روی کفپوش می‌نشینند و پس از مدتی با هر قدمی که روی کفپوش گذاشته و برداشته می‌شود، روی آن ساییده می‌شوند و خراش‌های بسیار کوچک به‌وجود می‌آورند. اما با گذر زمان این خراش‌ها جمع‌ می‌شوند و ظاهر کلی کفپوش را تغییر می‌دهند. با انجام کارهای ساده‌ای مثل جارو زدن یا جارو برقی کشیدن، یا اگر امکان دارد تی کشیدن کفپوش می‌توانید این ذرات را از روی آن بردارید. با این کار میزان ساییدگی روزانه‌ی کفپوش کاهش می‌یابد و ظاهرش بهتر و دوامش بیشتر می‌شود. 


مراقبت

تصور عموم از کفپوش چیزی سخت و آسیب‌ناپذیر است، اما بیشتر موادی که به‌عنوان کفپوش استفاده می‌شوند در برابر مایعات و لکه‌ها آسیب‌پذیر هستند. کاشی را معمولا عایق‌کاری می‌کنند که از نفوذ رطوبت و چیزهای دیگر به زیر آن جلوگیری شود. این کار را هر سال باید انجام داد تا ظاهر کفپوش تغییر نکند. کفپوش چوبی یا پلی اورتان فقط یک بار به عایق کاری نیاز دارند، اما اگر روی آن‌ها رنگ شود دوباره باید عایق شوند. 


بندکشی با دوغاب

حتی اگر کفپوش از مقاومت‌ترین کاشی باشد، خطوط بین آن‌ها در برابر لکه و نفوذ مایعات آسیب‌پذیر است. دوغاب ماده‌ای است که برای بندکشی بین کاشی‌ها استفاده می‌شود. البته طبیعت شکل‌گیر آن باعث می‌شود که نفوذپذیر باشد و بگذارد مایعات به قسمت‌های زیرین کفپوش وارد شوند. خوشبختانه مواد درزگیر دیگری وجود دارد که می‌توان چند وقت یک‌بار از آن‌ها روی بندکشی استفاده کرد که ضد آب شوند. هم‌چنین می‌توانید چند وقت یک بار بندکشی را بکنید و دوباره این کار را انجام دهید. 


اگر کفپوش از جنس نرمی مثل چوب پنبه، وینیل یا موکت باشد، باید همیشه ناخن‌های حیوانات خانگی را کوتاه کنید تا به آن‌ آسیبی نزنند.

حیوانات خانگی

دوستان پشمالوی شما معمولا ناخن‌های تیزی دارند که ممکن است کفپوش را خط بیاندازند. گربه‌ها دوست دارند روی جاهای زبر پنجه بکشند و سگ‌های بزرگ فقط با قدم گذاشتن روی کفپوش می‌توانند به آن آسیب بزنند. اگر کفپوش از جنس نرمی مثل چوب پنبه، وینیل یا موکت باشد، باید همیشه ناخن‌های حیوانات خانگی را کوتاه کنید تا به آن‌ آسیبی نزنند. 


استفاده از فرش

اگر خراب‌کاری شود، نمی‌توانید کفپوش را بکنید و داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. اما این کار را با زیرپایی و فرش می‌توانید انجام دهید. به همین دلیل است که این وسایل تزئینی کاربردی، راه حلی مناسب برای محافظت از کفپوش در برابر لکه، آسیب‌دیدگی و فرسوده شدن هستند. بهتر است به روش راهبردی از آن‌ها استفاده کنید و جایی پهن‌شان کنید که احتمال آسیب دیدن کفپوش بیشتر باشد. فقط باید دقت کنید که مرتب آن‌ها را تمیز کنید تا مطمئن باشید مرطوب نمی‌شوند و قارچ و کپک در آن‌ها رشد نمی‌کند. 


تعویض کردن کفپوش

محصولات کارخانه‌ای هم پس از مدتی از لحاظ رنگ، طرح و بافت دچار تغییر می‌شوند، مخصوصا اگر از مواد طبیعی در آن‌ها استفاده شود. به همین دلیل است که همیشه باید پس از نصب کفپوش، چند تکه‌ی اضافی از آن داشته باشید که در صورت خرابی بتوانید تعویض‌شان کنید. به این شکل همیشه وسایل تعمیر کفپوش را در اختیار دارید و لازم نیست نگران پیدا کردن کفپوشی شبیه کفپوش خانه‌ی‌تان باشید.


منبع : About