سیم‌کشی خانه‌ها انواع مختلفی دارد. به‌عنوان مثال، در خانه‌های قدیمی‌تر برای تامین برق خانه از روش متفاوتی برای سیم‌کشی استفاده می‌‌شد . در برخی از روش‌ها به‌جای سیم دو تایی از سیم‌های تکی استفاده می‌شد. این روش لقمه و لوله نامیده می‌شود. این یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سیم‌کشی است که امروزه هم در خانه‌های قدیمی پیدا می‌شود.

برخی دیگر از خانه‌ها از از کابل‌های انعطاف‌پذیر که عمدتا کابل غلاف‌دار غیر فلزی است استفاده می‌کنند که از دیوارها، سقف، و زیر زمین کشیده می‌شود. پوشش پلاستیکی بیرونی از سیمی که در داخل آن قرار دارد محافظت می‌کند. اما این محافظت شامل همه‌ی خطرات نمی‌شود.

اگر به خانه‌هایی که از حدود 50 تا 70 گذشته  ساخته شده‌اند نگاهی بیندازید، نوع قدیمی‌تر سیم و کابل‌ پوشیده شده در پارچه را خواهید دید. سیم‌کشی غلاف غیر فلزی امروزه در جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز نیست سیم از سیمراه عبور کند.

نمونه‌های مختلفی از سیمراه وجود دارد، از نوع پلاستیکی گرفته تا دیواره‌ی نازک و دیواره‌ی ضخیم که برای قرار دادن سیم‌های جداگانه در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک نوع خاص از سیمراه که امروزه در داخل خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد فلزی بوده و برای ایجاد اتصال بین آن‌ها و پانل برق از جعبه‌های فلزی و اتصالات استفاده می‌شود. مزیت استفاده از این نوع سیمراه این است که در صورت نیاز بدون این‌که مجبور باشید دیوار را باز کنید، می‌توانید به آن سیم اضافه کنید.

حال با توجه به چیزهایی که می‌دانید وقت آن است که ببینید سیم‌کشی خانه‌ی شما از چه نوعی است و تصمیم بگیرید هنگام تعویض سیم‌کشی از چه نوعی استفاده کنید که مناسب یک خانه‌ی نوساز باشد. برای این‌که کمکی به شما کرده‌ باشیم، نگاهی می‌اندازیم به روش‌های مختلف سیم‌کشی.


سیم‌کشی لقمه و لوله

سیم‌کشی لقمه و لوله یکی از روش‌های سیم‌کشی است که سال‌های دور در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این روش دیگر در خانه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما هنوز هم خانه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها این نوع سیم‌کشی وجود داشته باشد. اگر غلاف سیم و کابل‌ مورد استفاده، سالم بماند و ترک نخورد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و می‌توان روی آن حساب کرد. ممکن است بپرسید که آیا این سیستم قابل گسترش است؛ جواب مثبت است، اما به شرطی که در هنگام افزودن سیم مراقبت‌های لازم صورت گیرد. برای رعایت ایمنی این کار رابه یک تکنیسین مجاز بسپارید.


کابل غلاف‌دار غیر فلزی که عموما با نام nm یا Romex شناخته می‌شود همان کابل انعطاف‌پذیری است.

سیم‌کشی کابلی

روش مدرن‌تر سیم‌کشی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد سیم‌کشی کابلی است. کابل غلاف‌دار غیر فلزی که عموما با نام nm یا Romex شناخته می‌شود، همان کابل انعطاف‌پذیری است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. نصب این کابل بسیار آسان است، به‌راحتی برش می‌خورد و به آسانی از میان دیوارها عبور می‌کند. رنگ غلاف و اطلاعات چاپ شده بر روی غلاف اطلاعاتی در مورد اندازه‌ی سیم و کابل‌، میزان آمپر آن،و تعداد سیم‌های برق داخل آن به ما می‌دهد. کابل غلاف‌دار غیر فلزی دارای یک پوشش ترموپلاستیک است که از سیم‌های داخلی محافظت کرده و کار نصب را راحت‌تر می‌کند.


سیم‌کشی از سیمراه

سیم‌کشی از سیمراه یکی از ایمن‌ترین روش‌های سیم‌کشی است. سیم‌کشی در داخل سیمراه قرار می‌گیرد تا از آسیب دیدگی در امان بماند. بر اساس نوع نصب، سیم را می‌توان از لوله‌ی فلزی الکتریکی، سیمراه آلومینیومی یا پلی کلرید وینیل عبور داد. از سیمراه‌های ضخیم و سنگین در  بیرون از ساختمان مثل  ورودی ساختمان و جاهایی که در معرض آسیب دیدگی قرار دارد استفاده می‌شود.

سیمراه‌های فلزی سخت و متوسط عموما در این موارد استفاده می‌شوند. سیمراه فلزی در واقع یک سیم اتصال به زمین است که نقش سیم ارت را نیز ایفاء می‌کند؛ اما سیمراه پلاستیکی نیاز به یک سیم اتصال به زمین جداگانه دارد.


سیمراه انعطاف‌پذیر

سیمراه انعطاف‌پذیر روش دیگری برای پوشاندن و محافظت از سیم و کابل‌ برق است. سیمراه انعطاف‌پذیر به راحتی خم می‌شود و برای نورپردازی داخل ساختمان و جاهایی که رطوبت به آن نمی‌رسد مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع دیگر سیمراه انعطاف‌پذیر عبارتند از زره‌پوش یا AC و فلزپوش یا MC که هر دو انعطاف‌پذیرند ولی نه به اندازه‌ای که بتوان آن را انعطاف‌پذیری فوق‌العاده نامید.


منبع : Electrical