از خراشیدگی گرفته تا رنگ‌پریدگی، سطح مبلمان چوبی در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد. خوشبختانه، بسیاری از این مشکلات را می‌توان تعمیر کرد و در این‌جا روش انجام این‌کار را به شما خواهیم گفت. طبیعی است که بعد از چند وقت استفاده از مبلمان قدیمی، جدید و چوبی یک سری نقایص در آن مشاهده شود: خراشیدگی، تق‌تق کردن و فرورفتگی. بسیاری از این آسیب‌ها را می‌توان به‌آسانی تعمیر کرد، مگر این‌که مشکل حاد و هزینه‌بر باشد.


روش تعمیر ترک و خراش‌خوردگی

ترک و خراش‌خوردگی عیبی عادی روی سطوح مبلمان چوبی تلقی می‌شود، به‌خصوص اگر مبل قدیمی بوده و بیش از اندازه استفاده شده باشد. تا زمانی‌ که آسیب خیلی بزرگ نشده باشد، برخی تکنیک‌های ابتدایی می‌توانند به رفع نقایص کمک کند. ترک و شیارها را باید طوری پر کرد که سطح چوب هم تراز شود. درمورد حفره‌های کوچک، چسب چوب رنگی مشکل را رفع می‌کند. در صورتی‌ که رنگ چسب با چوب مطابقت ندارد، می‌توانید چندین رنگ را با هم ترکیب کنید. جهت استفاده از چسب چوب، نواحی اطراف فرورفتگی را خشک کنید و با انگشت سطح آن را هموار سازید. اگر قصد سیقل دادن مجدد چوب را دارید، بگذارید حداقل یک هفته از خشک شدن ماده جلا‌ دهنده سپری شود.


شیوه تعمیر آسیب ناشی از سوختگی

سوختگی روی مبلمان چوبی می‌تواند سطحی یا عمیق باشد، اما در بیشتر موارد سوختگی ناشی از سیگار است؛ امکان رفع این نوع عیب زمانی‌ فراهم است که سطحی باشد و خیلی به چوب آسیب نزده باشد. سوختگی‌های سطحی ناشی از سیگار را معمولا به‌آسانی می‌توان برطرف کرد. قسمت سوخته را با یک پد‌ پشمی و فولادی مرطوب ‌شده با ماده رنگ‌بر، جلا دهید تا سوختگی برطرف شود. سپس آن قسمت را تمیز کرده و روی سطح را با واکس یا پلیش مخصوص براق کنید.


رطوبت زیاد و شستشوی مبلمان چوبی موجب برآمدگی، ترک یا پوسه پوسه شدن روکش می‌شود.

نحوه تعمیر روکش

از آن‌جا که روکش فقط لایه نازکی از چوب بوده و با چسب به آن چسبیده است، خیلی بیشتر در معرض آسیب قرار دارد و چسبی که روکش را نگه می‌دارد غالبا ضدآب نیست. رطوبت زیاد و شستشوی آن ممکن است چسب را نرم کرده و موجب برآمدگی، ترک یا پوسته‌ پوسته‌ شدن روکش شود. معمولا روکش به‌راحتی آسیب می‌بیند و انواع قدیمی‌تر آن هم ممکن است به خاطر ترک، چین‌خوردگی یا اصطکاک زیاد کاملا از بین بروند. روکش آسیب‌ندیده را مجددا می‌توان چسب‌کاری کرد و قسمت‌های خراش‌افتاده یا کند‌شده را می‌توان با روکش مشابه پر کرد. 


نحوه تعمیر بخش‌های سخت‌افزاری مبلمان

یراق مبلمان قدیمی شامل دستگیره،‌ لولا‌، قفل، نوار‌ حفاظی یا آذینی اغلب با گذشت زمان دچار آسیب می‌شوند. در بعضی مواقع این قطعات مفقود، لق، شکسته یا حتی خم می ‌شوند. قطعات لق‌شده را می‌توان تعمیر کرد. قطعات گم‌شده و آسیب‌دیده هم باید جایگزین شوند. حتی وقتی از قطعه‌ای خوش‌تان نیامد، می‌توانید آن را با مدلی جدیدتر تعویض کنید. بسیاری از قطعات مبلمان از جنس مواد سخت‌افزاری مشابه ساخته شده‌اند. پیداکردن قطعه‌ای مشابه با آن کار نسبتا ساده‌ای است. در صورتی‌که قطعه مورد نظر بسیار باارزش یا عتیقه‌ باشد، حیف است که آن را تعویض کنید. در این صورت، قطعات مفقود‌شده را باید با نوع مشابه آن جایگزین کرد، اختلافات جزئی در طراحی معمولا اجتناب‌پذیر است.


منبع : Howstuffworks