سرکه‌ی سفید یک شوینده‌ی طبیعی است که 99٪ باکتری‌ها، 90٪ ویروس‌ها و 82٪ کپک‌ها را از بین می‌برد. هم‌چنین کثیفی و جرم را به‌خوبی تمیز می‌کند و بوبر بسیار خوبی هم است. علاوه بر همه‌ی این‌ها، ارزان است و در هر سوپرمارکتی پیدا می‌شود و تمام این خاصیت‌ها باعث می‌شود سرکه شوینده‌ی خوبی برای کفپوش باشد.


هشدار

رنگ کفپوش دو نوع اصلی دارد، پلی یورتن و موم. سرکه برای تمیز کردن کفپوش‌هایی که رنگ پلی یورتن دارند کاملا مناسب است، اما ممکن است رنگ جنس موم را از بین ببرد. به‌علاوه، اگر رنگ کفپوش از جنس موم باشد و لاک جلا نخورده باشد، هیچ‌وقت نباید برای نظافت آن از شوینده‌های مایع استفاده کنید. پس آگاهی از جنس و نوع کفپوش در نظافت آن اهمیت زیادی دارد. یک روش ساده برای تشخیص جنس کفپوش ریختن چند قطره آب روی آن است؛ اگر آب روی کفپوش ماند، احتمالا رنگ آن از جنس پلی یورتن است. اگر از جنس رنگ کفپوش مطمئن نیستید، بهتر است قبل از استفاده از هر گونه شوینده کفپوش، آن را روی قسمتی کوچک امتحان کنید. 


با سرکه، آب گرم، روغن سبزیجات و لیمو می‌توانید ترکیب مناسبی برای برای نظافت کفپوش تهیه کنید.

دستور ساخت شوینده‌ سرکه

یک فنجان سرکه را با 3.7 لیتر آب گرم ترکیب کنید. اگر می‌‌خواهید کفپوش برق بزند، چند قطره روغن سبزیجات هم به این ترکیب اضافه کنید. دقت کنید روغن سبزیجات روی کفپوش یک لایه چربی تشکیل می‌دهد که به مرور زمان روی هم جمع می‌شود. می‌توانید هر چند وقت از ترکیب بدون روغن استفاده کنید تا کفپوش کاملا پاک شود. برای از بین بردن بوی سرکه می‌توانید کمی عصاره‌ی لیمو یا استقدوس به آن اضافه کنید. البته بوی سرکه کاملا موقتی است و پس از این‌که کفپوش خشک شود، از بین می‌رود. دقت کنید بعضی عصاره‌های گیاهی ممکن است برای حیوانات خانگی مضر باشند. اگر می‌خواهید pH ماده‌ی شوینده متعادل‌تر باشد، یک فنجان آمونیاک به آن اضافه کنید. با این کار قدرت شوینده کم می‌شود، اما بعضی تولیدکنندگان کفپوش این نوع شوینده را پیشنهاد می‌کند. یادتان باشد که آمونیاک یک ماده‌ی شیمیایی خطرناک است و هنگام استفاده از آن باید حتما دستکش دست‌تان کنید. 

اگر کفپوش خانه‌ی‌تان خیلی کثیف است و به شوینده‌ای قوی‌تر نیاز دارید، یک فنجان صابون کاستیل به ترکیب اضافه کنید. یادتان باشد مواد شوینده‌ی حاوی صابون یک لایه روی کفپوش به‌جای می‌گذارند، به همین دلیل است که بیشتر از ترکیب آب و سرکه استفاده می‌شود. البته اگر استفاده از صابون ضروری است، می‌توانید با ترکیب آب و سرکه کفپوش را تی بکشید تا لایه‌ی صابون پاک شود. 


روش استفاده

کفپوش را جاروبرقی بکشید تا تمام گرد و خاک از روی آن پاک شود. با استفاده از دستورالعمل‌های مایع شوینده را درست کنید. می‌توانید ماده‌ی شوینده را به‌جای سطل در اسپری بریزید و به این شکل، به میزان کمتری مایع شوینده نیاز خواهید داشت. زمین را با مایع شوینده تی بکشید، سپس یک حوله دور سر جارو بپیچید و کفپوش را خشک کنید. 


نکاتی دیگر

نگذارید مایع شوینده روی کفپوش خشک شود. اگر آب وارد کفپوش شود باعث می‌شود باد کند. می‌توانید از سرکه‌ی سیب برای تمیز کردن اکثر کفپوش‌ها استفاده کنید، اما قدرت تمیزکنندگی سرکه‌ی سفید را ندارد. اگر آب منزل‌تان سخت است، مقداری نرم‌کننده‌ی آب به آن اضافه کنید تا مواد معدنی آب روی کفپوش جمع نشوند. 


منبع : Howtocleanstuff