همان‌طور که در بخش اول گفتیم، ایجاد کردن محیطی امن و شاد برای کودکان سنین 4 تا 6 سال می‌تواند کار مشکلی باشد. باید سعی کنید کلاسی دوست‌داشتنی، رنگارنگ و بهینه داشته باشید که محیطی امن برای یادگیری هم باشد. این‌ها نکاتی هستند که با استفاده از آن‌ها راحت‌تر می‌توانید کلاسی مناسب برای کودکان طراحی کنید. 


فضایی برای کار ایجاد کنید

به کودکان صندلی‌های مخصوص خودشان را بدهید و به جای نیمکت از میز استفاده کنید تا فضایی خانگی ایجاد شود. میز‌ها باید گرد باشند یا گوشه‌های تیز نداشته باشند تا برای کودکان خطری ایجاد نشود. باید چند عدد صندلی اضافی هم تهیه کنید؛ بهتر است به‌جای صندلی‌های چوبی از صندلی‌های فلزی استفاده کنید تا مجبور نشوید مرتب آن‌ها تعمیر یا تعویض کنید. میز و صندلی باید برای کودکان مناسب باشند و مبلمان باید اندازه‌ی بچه‌ها باشد. نیمکت و میز هر کدام نقاط مثبت و منفی دارند:

  • معمولا در مهد کودک از میز استفاده می‌شود تا به‌جای مشخص کردن محدوده‌های شخصی برای کودکان، به ایجاد روابط اجتماعی تشویق شوند. هم‌چنین مرتب کردن وسایل در نیمکت برای بعضی کودکان مشکل است. 
  • نیمکت به کودک حس داشتن فضایی شخصی را می‌دهد.
  • اگر کلاس مهد کودک خیلی بزرگ است، می‌توانید با استفاده ترکیبی از نیمکت و میز به کودکان حق انتخاب دهید و تنوع به‌وجود بیاورید. البته انجام بعضی کارها روی نیمکت راحت‌تر است و انجام بعضی کارهای گروهی، با نشستن کودکان دور یک میز بهتر انجام می‌شود. 
لوازم تحریر کافی برای کودکان فراهم کنید؛ روی میزها لیوان‌هایی برای قرار دادن ماژیک یا خودکار و مداد قرار دهید.

در مهد کودک باید جایی برای قرار دادن وسایلی مثل ظرف غذا، کوله پشتی و آویزان کردن لباس در نظر بگیرید.

جایی برای وسایل کودکان در نظر بگیرید

کودکان در مهد کودک به یک سیستم سازماندهی ساده نیاز دارند. باید جایی برای قرار دادن وسایلی مثل ظرف غذا، کوله پشتی و آویزان کردن لباس در نظر بگیرید. 
  • بهتر است این فضا داخل کلاس باشد تا کودکان برای دسترسی به وسایل‌شان مجبور نشوند از کلاس خارج شوند. اما اگر در کلاس فضای خالی ندارید، راهرو هم جای مناسبی برای قرار دادن وسایل کودکان است و از آن‌جایی که دیگر وسایل‌شان را دائم نمی‌بینند، کمتر وسوسه می‌شوند به سراغ آن‌ها بروند. 
  • استفاده از قفل در مهد کودک کار مناسبی نیست و ممکن است بچه‌ها با آن‌ بازی‌های خطرناکی بکنند. بهتر است در قفسه‌ها سطل‌هایی قرار دهید تا وسایل کودکان از هم جدا باشد. 
  • باید برای هر کودک یک جا لباسی در نظر بگیرید تا در روزهای سرد سال که بچه‌ها زیاد لباس می‌پوشند با کمبود جا روی چوب لباسی مواجه نشوید. اگر میز کار و کامپیوتر در کلاس دارید، باید مطمئن شوید کودکان به‌سادگی به آن دسترسی نخواهند داشت. 

فضای روی دیوار را مدیریت کنید

دیوار کلاس مهد کودک معمولا پر است از تصاویر آموزشی و کارهای بچه‌ها، اما این فضا معمولا سریع پر می‌شود و باید در این‌که چه چیزهایی را روی دیوار می‌زنید، دقت زیادی داشته باشید. 
  • یکی از مواردی که می‌توان از آن روی دیوار کلاس مهد کودک استفاده کرد تصاویر آموزشی است؛ این‌ها شامل کلمات جدید، نقشه، پوستر و دیگر موارد می‌شوند. دقت کنید اطلاعاتی که به کودکان می‌دهید باید مفید باشند و به زیبایی نمایش داده شوند. 
  • به نمایش گذاشتن تکالیف و کارهای کلاسی کودکان روی دیوار هم به آن‌ها نشان می‌دهد کاری که می‌کنند اهمیت دارد و باعث می‌شود انگیزه بگیرند. مطمئن شوید کار تمام کودکان روی دیوار باشد. 
  • آثار هنری و تصاویر زیبا هم می‌توانند در دکوراسیون کلاس تاثیر زیادی داشته باشند و به کودکان انگیزه دهند. 

کتابخانه کلاس مهد کودک باید طوری طراحی شود که برداشتن و گذاشتن کتاب در آن برای کودکان راحت باشد.

کتابخانه‌ کلاس

کتاب یکی از موارد مهمی است که باید در کلاس مهد کودک وجود داشته باشد و مرتب کردن آن‌ها نیز، از اهمیت زیادی برخوردار است. کتابخانه کلاس مهد کودک باید طوری طراحی شود که برداشتن و گذاشتن کتاب در آن برای کودکان راحت باشد و کتاب‌هایی که در آن استفاده می‌شود، باید با دروسی که در کلاس تدریس می‌شود مرتبط باشند. 
  • بهتر است چند قفسه کوچک برای کتاب‌ها در نظر بگیرید تا یک کتابخانه بزرگ؛ به این شکل دسترسی کودکان به کتاب‌ها ساده‌تر می‌شود. 
  • کتاب‌هایی انتخاب کنید که به موضوع دروس کلاسی مربوط باشند.
  • محیطی راحت برای خواندن فراهم کنید. سعی کنید فضایی گرم و صمیمی در کتابخانه به‌وجود بیاورید تا کودکان به کتاب خواندن تشویق شوند. 


منبع : Wikihow