امروزه پرینترها بخش جدایی ناپذیری از ابزارهای دیجیتال شده‌اند؛ طوری که دیگر نمی‌توان نبود آن‌ها را تصور کرد. به‌همین دلیل و با توجه به‌عملکرد کاربردی و مختلف پرینترها؛ این دستگاه‌ها در انواع متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که در این مطلب به‌طور خلاصه به تعدادی از پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم.  

پرینتر جوهر افشان

یکی از رایج‌ترین پرینترهای رومیزی، پرینترهای جوهرافشان هستند؛ زیرا ارزان‌قیمت و قابل اطمینان‌ند. کارتریج این پرینتر دارای اجزای پیچیده‌ای است که مقدار دقیق و کنترل‌شده‌ای از جوهر را روی کاغذ اسپری و متن و تصاویر را چاپ می‌کند. سایر قسمت‌های پرینتر عبارتند از : دسته‌ای که کارتریج را روی کاغذ به عقب و جلو حرکت می‌دهد. کارتریج دارای قسمت‌ بسیار مهمی است که جوهر در آن قرار دارد وقتی جوهر  کارتریج تمام شد باید جایگزین شود و این تمام نگهداری و مراقبتی است که این نوع پرینتر نیاز دارد.

پرینتر گرمایی

در پرینتر گرمایی، که در صندوق‌های پول فروشگاه‌ها و ماشین‌تحریرهای قدیمی استفاده می‌شود، از رول‌ کاغذهای خاصی استفاده  می‌گردد که در مجاورت گرما به رنگ مشکی درمی‌آیند. در این پرینتر منبع کاغذ در نزدیکی سر پرینتر که دارای یک گرمادهنده‌ی الکترونیکی است قرار می‌گیرد و به این روش روی نوار کاغذی متون یا اشکال ساده چاپ می‌کند. این نوع پرینتر نیازی به جوهر، تونر و غیره  ندارد؛ بنابراین استفاده و نگهداری از آن‌ آسان است. اما در طول چندین ماه اگر کاغذ در جای گرم نگهداری شود، کاملا سیاه خواهد شد و دیگر قادر به خواندن متن روی آن نخواهید بود.

پرینترهای لیزری برادر دستگاه‌های کپی هستند زیرا هر دو دارای مکانیسم مشابهی می‌باشند و در هر دو از یک درام فلزی حساس به نور و پودر تونر استفاده می‌شود.

پرینتر لیزری و LED 

پرینترهای لیزری و دیود ساطع‌کننده نور LED، برادر دستگاه‌های کپی هستند؛ زیرا هر دو دارای مکانیسم مشابهی می‌باشند و در هر دو از یک درام فلزی حساس به نور و پودر تونر استفاده می‌شود. عملکرد پرینتر به این‌صورت است که نور لیزر یا LED،  تصویر یک صفحه را به‌صورت نقطه‌های بسیار ریز روی درام فلزی نقاشی می‌کشد. نور، شارژ الکتریکی ایستایی در درام فلزی ایجاد کرده و باعث می‌شود تونر به آن بچسبد. سپس این تونر دراثر گرما ذوب شده و مکانیسم پرینتر، کاغذی را روی درام فشار می‌دهد و باعث می‌شود تونر به کاغذ انتقال پیدا کند و صفحه مورد نظر چاپ شود. پرینتر لیزری خیلی سریع‌تر از پرینتر جوهرافشان است و معمولا دارای کیفیت بالاتری می‌باشد.

پرینترهای ضربه‌ای

دراین پرینتر، عمل چاپ با ضربه زدن یک نوار آغشته به جوهر و با مکانیسم ماتریس نقاط صورت می‌گیرد. سر پرینتر دارای دسته‌ای سیم سفت و محکم است که به‌صورت یک ستون عمودی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با حرکت سر پرینتر روی کاغذ، سیم‌پیچ کهربایی باعث می‌شود سیم‌ها با سرعت بسیار زیادی درون نوار آغشته به جوهر حرکت کرده و ردیف‌هایی از نقاط را روی کاغذ ایجاد کنند و متون و تصاویر را روی کاغذ چاپ کنند. باوجود این‌که پرینترهای ضربه‌ای ماتریس و نقطه‌ای پر سروصدا و ساده‌تر از پرینترهای لیزری و جوهرافشان هستند، در مشاغلی که دارای فرم‌های چندقسمتی هستند مثل چک‌ها و فاکتورهای فروش از این نوع پرینتر استفاده می‌شود. زیرا با این پرینترها تمامی کپی‌ها و فرم‌ها یکسان چاپ می‌شوند.

منبع : Chron