همه‌ی ما می‌توانیم از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیریم. برخی صاحبان آرایشگاه اشتباهاتی را که در طول سال‌ها تجربه‌ی  خود مرتکب شده‌اند را به اشتراک گذاشته‌‌اند تا با خواندن آن‌ها عاقلانه در این راه گام برداریم. 
اگر از شکست بترسید هرگز نمی‌توانید صاحب آرایشگاه شوید. با در نظر داشتن این حقیقت که صاحبان موفق سالن‌های زیبایی در امتداد مسیر موفقیت خود هرگز بدون خطا و اشتباه نبودند، اعتماد به‌ نفس بیشتری خواهید یافت. حال می‌پردازیم به اشتباهاتی که مالک یک آرایشگاه تا جایی‌ که امکان دارد نباید مرتکب آن‌ها شود.

پرداخت دستمزد بالا  

در ابتدای کار دستمزد بالایی به آرایشگرها ندهید. برخی صاحبان آرایشگاه در ابتدا با پرداخت درصدهای باورنکردنی مانند 70% به آرایشگرها شروع به کار می‌کنند. درصدهای خیلی بالا بعدها مشکل‌ساز خواهد شد. شما مرتکب چنین اشتباه تلخی نشوید. اگر با این روش اشتباه کار خود را شروع کنید مجبور هستید تا آخر ادامه آن را ادامه دهید در حالی‌که می‌دانید با 50% پورسانت هم می‌توانید آرایشگرهای ماهری را استخدام کنید.
به محض افتتاح سالن زیبایی، کسب و کار شما رونق پیدا نخواهد کرد. همه چیز به گذشت زمان نیازمند است. یک مدیر سالن زیبایی تازه‌کار باید از همان ابتدا بداند که چه مقدار کمیسیون را می‌تواند در دراز مدت به پرسنل خود بپردازد.
سوالی که پیش می‌آید این است که اگر صاحب یک آرایشگاه توانایی پرداخت درصد بالا نداشته باشد چگونه پرسنل ماهر و باتجربه استخدام کند؟
با آرایشگری که قرار است استخدام کنید در مورد هدف خود صحبت کنید. آن‌ها را متقاعد کنید که آرایشگاه شما آرایشگاه معتبر و خوبی است. اگر شما و حرف‌های شما را باور کنند، قطعا به گروه شما ملحق خواهند شد.

انتخاب نامناسب آرایشگر

در استخدام پرسنل جدید عجله نکنید. بررسی آموزش، میزان تحصیلات، سابقه‌ی شغلی و توانایی پرسنلی که قرار است در آینده برای شما کار کنند قطعا نیازمند زمان است. برخی از صاحبان آرایشگاه بدون امتحان و خیلی زود به پرسنل جدید اعتماد می‌کنند و در نتیجه برای خود دردسر درست می‌کنند.

اگریک آرایشگر بتواند با خلاقیتش مشتری را راضی و شیفته کند، آرایشگر فوق‌العاده خوبی است.

استخدام آرایشگر خیلی باتجربه 

استخدام آرایشگری که تجربه‌ی خیلی زیادی دارند نیز معایبی به‌همراه دارد. بهتر است آرایشگرهایی که حداکثر یک سال سابقه و تجربه دارند و درنهایت برای خود مشتری جمع نکردند استخدام کرد. اگر کسی برای مدت طولانی در یک آرایشگاه مشغول به‌ کار باشد، طبیعتا به برخی روش‌ها و کارها در آن سالن زیبایی عادت می‌کند و هنگام کار در آرایشگاه جدید با مشکل روبرو شده و حتی عادات بدی که در آرایشگاه قبلی به چشم نمی‌آمد در آرایشگاه جدید فاحش خواهد شد.
اگریک آرایشگر بتواند با خلاقیتش مشتری را راضی و شیفته کند، آرایشگر فوق‌العاده خوبی است. همیشه افراد خلاقی را استخدام کنید که فکر می‌کنند خلاقیت مهمترین ویژگی یک آرایشگر است. البته فقط خلاقیت مهم نیست بلکه برای صاحب یک آرایشگاه رضایت مشتری‌ها مهمتر از هر چیزی است. اگر مشتری از خدمات ناخن و مو یک آرایشگر راضی باشد، طبیعتا دوباره به آرایشگاه و برمی‌گردد نه فقط به خاطرخلاقیت یک آرایشگر.
برخی به دنبال کار پاره وقت هستند و برخی دوست دارند این شغل را به عنوان شغل دوم داشته باشند و برخی هم فکر می‌کنند که به آرایشگری علاقه دارند ولی در اصل این‌ طور نیست. بنابراین این قبیل افراد وقتی وارد شغل آرایشگری می‌شوند خیلی زود نظرشان برگشته و به دنبال شغل دیگر می‌گردند. 

استخدام آرایشگر بدون آزمون

بهتر است قبل از استخدام یک آرایشگر از او نمونه کار بخواهید. همیشه از افرادی که برای کار به آرایشگاه شما مراجعه می‌کنند نمونه کار بخواهید. اگر مدل همراه نداشته باشند، می‌توانند یکی از آرایشگرهای شما را برای مدل انتخاب کنند تا  کیفیت کار آن‌ها را ببینید.
 کار عاقلانه این است که افراد برای یک دوره‌ی آزمایشی به مدت 1 تا 2 هفته در آرایشگاه مشغول به‌کار شوند و بعد از رضایت صاحب سالن زیبایی استخدام شوند.

آرایشگاه موفق معمولا با تابلو و تبلیغات خود به مشتری‌ها اعلام می‌کند که چه نوع خدماتی ارائه می‌دهد.

مکان نامناسب

آرایشگاه خود را در جایی پررفت‌ و آمد افتتاح کنید نه در جاهای پرت و خلوت. آرایشگاه موفق معمولا با تابلو و تبلیغات خود به مشتری‌ها اعلام می‌کند که چه نوع خدماتی ارائه می‌دهد. نصب تابلو تاثیر خیلی مثبتی در جذب مشتری دارد. 

مدیریت ضعیف

به فکر پیشرفت و توسعه‌ی شغل خود باشید. وقتی آرایشگاه خود را راه انداختید، برای حفظ این حرفه فقط روی استعدادهای خود تمرکز نکنید. بزرگ‌ترین اشتباه بعد از افتتاح آرایشگاه این است که بیشترین تمرکز روی سرمایه‌گذاری باشد تا مدیریت سالن زیبایی. اگر تمام پرسنلی که استخدام کرده‌اید خلاق باشند ولی در تجارت سررشته‌ای نداشته‌ باشند، حتی با این‌که مشتریان زیادی خواهید داشت پیشرفت نخواهید کرد. بهتر است در ابتدای کار آرایشگاه را با تمام امکانات اجاره کنید، خیلی ساده تغییر دهید و هرموردی را ثبت و ضبط کنید. به‌عنوان مثال برخی از صاحبان آرایشگاه درصدهای مختلفی به پرسنل می‌دهند و معتقدند پرسنلی که مشتری جذب نمی‌کند، باید درصد کمی دریافت کنند.
شما باید با دقت زیاد آرایشگاه را اداره کنید. با مشتریان در ارتباط باشید و نظر آن‌ها را درمورد خدمات پرسنل جویا باشید و تمام موارد را با کد و دقیق ثبت کنید تا حق هیچ پرسنلی ضایع نشود.
شهرت و موقعیت خود را فرموش نکنید. تاکید تمام صاحبان آرایشگاه که با آن‌ها صحبت کردیم این بود که وقتی مشتری جدید از خدمات آرایشگاه کاملا راضی باشد، قطعا این موضوع دهان به دهان پیچیده و موجب شهرت بیشتر آرایشگاه شما می‌شود.

عدم تبلیغات در صفحات نیازمندی روزنامه

تبلیغات در صفحات نیازمندی روزنامه ضرورت فراوانی دارد. طبق نظر یکی از صاحبان آرایشگاه، از طریق تبلیغات در صفحات نیازمندی روزنامه حتی اگر مشتری جدیدی به آرایشگاه مراجعه نکند، لااقل مشتری‌های قدیمی که بدنبال آدرس و شماره تلفن بودند هرزگاهی مراجعه خواهند کرد. حال سوال این‌جاست که آیا اندازه‌ی آگهی مهم است یا خیر. بسیاری از صاحبان آرایشگاه به اهمیت این موضوع واقف نبودند و نمی‌دانستند که اندازه‌ی آگهی به اندازه جای اگهی حائز اهمیت است.

تبلیغات سوپر مارکت و فروشگاه مواد غذایی تاثیر چندانی روی کسب و کار آرایشگاه نخواهد داشت.

تبلیغات بی‌تاثیر

آیا تبلیغات کافی برای آرایشگاه خود کردید؟ بسیاری از صاحبان آرایشگاه معتقدند که اگر آرایشگاه نزدیک یک سوپر مارکت باشد، قطعا مشتری زیادی مراجعه خواهند کرد. ولی به‌ یاد داشته باشید که تبلیغات پشت رسید فروشگاه مواد غذایی تاثیر چندانی روی کسب و کار شما نخواهد داشت.

نادیده گرفتن تاثیر تبلیغات کامپیوتری

قدرت کامپیوتر را نادیده نگیرید. با داشتن آدرس ایمیل و صفحه‌ی اینستاگرام هر مشتری جدید که به آرایشگاه مراجعه می‌کند می‌توان به‌راحتی انواع خدمات را برای او تبلیغ کرد. به‌عنوان مثال اگر مشتری برای مانیکور و یا پدیکور به سالن زیبایی مراجعه کند، با ارسال ایمیل تبلیغاتی می‌توان خدمات‌ دیگر را تبلیغ کرد.

اهمیت ندادن به پرسنل

برای پرسنل ارزش قائل باشید. همان‌طور که از آن‌ها کار زیادی می‌خواهید، باید در نگه‌داشتن آن‌ها نیز تلاش کنید. به‌محض این‌که مشکلی بین پرسنل پیش آمد حتما به آن رسیدگی کنید.
به موضوع «تمیز کردن سالن زیبایی بعد ازساعت کاری» رسیدگی کنید . پرسنل مسن‌تر احساس می‌کنند که نظافت سالن زیبایی وظیفه‌ی آن‌ها نیست و نیروهای جوان باید این‌کار را بکنند.
کارها را برای پرسنل راحت‌تر کنید. اگر شما از هزینه می‌کنید و به‌عنوان مثال اجاره پرداخت می‌کنید، هزینه‌ی سنگینی بابت تبلیغات و سایر موارد صرف می‌کنید در عوض نیروهای کاری شما از جان و توان خود مایه می‌گذارند. فراموش نکنید اگر نیروی کاری شما آرایشگاه را ترک کند، قطعا بسیاری ازمشتری‌ها را ازدست خواهید داد.
سعی کنید پرسنل را شاد و راضی نگه‌دارید چرا که این‌ کار مزایای زیادی برای شما خواهد داشت.  
با استخدام پرسنل با کیفیت، تشویق کارگروهی، تبلیغات مختلف و درنظرگرفتن این شغل به عنوان یک حرفه حتما در این راه موفق خواهید شد تاجایی‌که روزی آرایشگاه شما به‌عنوان یکی از آرایشگاه‌های برتر معرفی خواهد شد.

منبع : Nailsmag