بی شک امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های طراحی دکوراسیون انتخاب مبل مناسب برای منازل است. طوری که مبل علاوه بر راحتی و آسایش، به زیبایی دکوراسیون داخلی منازل نیز کمک کنند. ممکن است وقتی که قصد خرید مبل برای منزل‌تان را دارید، ابتدا با خود فکر کنید که می‌دانید چه مدل یا طرح و رنگی از مبل برای‌تان مناسب است. اما حقیقت این است زمانی که وارد یک فروشگاه مبل و یا یک سایت سفارش و خرید اینترنتی می‌شوید با مشاهده‌ی انواع مبلمان با تنوع بسیار زیاد آن‌ها در طرح‌ها و رنگ‌ها و مدل‌های فراوان احساس سردرگمی خواهید کرد. این سردرگمی ممکن است موجب هدر رفتن زمان، هزینه و انرژی‌تان شود. اما اگر قبل از اقدام به خرید یا انتخاب یک دست مبل به چند نکته توجه کنید، انتخابی آسوده و سریع‌تر خواهید داشت و هم‌چنین دچار سردرگمی نیز نخواهید شد. در این مطلب به بیان این نکات در انتخاب مبل مناسب برای منزل‌تان می پردازیم.

قدم اول توجه به اندازه مبل است

یکی از کلیدی‌ترین نکاتی که در انتخاب یک دست مبل باید به آن توجه کرد اندازه‌ی آن است. اندازه‌ی مبلمان به اندازه‌ی اتاق نشیمن یا اتاقی که قرار است مبل در آن‌جا قرار گیرد بستگی دارد. بنابراین قبل از انتخاب مبلمان باید ابتدا مساحتی از اتاقی که قرار است به مبلمان اختصاص دهید را در نظر بگیرید. سپس چند پرسش اساسی را از خود بپرسید. به طور مثال بسیار مهم است که قبل از خرید یا انتخاب یک مبل از خود بپرسید با توجه به اندازه‌ی فضایی که قرار است مبل در آن چیده شود، به چه مدل مبلی نیازمند هستید. مبل کوچک یا باریک؟ مبلمان L شکل یا مبلمان دایره‌ای؟ یا این‌که آیا به صندلی و یا میز عسلی نیاز دارید یا خیر؟ اما اگر  به دنبال انتخاب یک دست مبلمان برای اتاق نشیمن‌تان هستید ممکن است مبلمان دایره‌ای بهترین گزینه باشند. بدیهی است که اگر شما صاحب اتاق نشیمن بزرگی هستید به مبلمان بزرگ‌تری نیاز دارید و برعکس اگر اتاق نشیمن‌تان کوچک است، باید از مبلمان کوچک‌تری استفاده کنید. اما مبل باید طراحی زیبایی داشته باشد چون در فضاهای کوچک مبل بیشتر به چشم می‌آید. هم‌چنین این مبل باید کاربردی و مکمل دیگر المان‌های دکوراسیون داخلی باشد.

شکل مبلمان در دکوراسیون داخلی و کارایی آن فاکتور بسیار مهمی در انتخاب مبل است.

قدم دوم تعیین چیدمان مبل است

چیدمان مناسب مبلمان منازل نیازمند به بررسی دقیق سبک زندگی خودتان است. برای بررسی دقیق‌تر سبک زندگی خود ابتدا باید ببینید بیشتر زمان‌هایی که در منزل حضور دارید به چه کاری مشغول هستید یا این‌که بیشتر فضای منزل‌تان را به چه کاری اختصاص داده‌اید. اگر اکثر اوقاتی را که در منزل حضور دارید به تماشای تلویزیون می‌پردازید، بهتر آن است که یک دست مبلمان راحتی بگیرید. اما شما فردی اجتماعی هستید و اکثر روزها را با دوستان و مهمانان سپری می کنید، توصیه می‌شود که از مبل‌هایی با چینش دایره‌ای یا نیم دایره‌ای استفاده کنید. چرا که این نوع مبل فضایی صمیمی را برای دور هم بودن یا بازی‌های دوستانه برای شما فراهم می آورند. اما اگر به مبلی نیاز دارید که روی آن‌ها به راحتی دراز کشیده استراحت یا مطالعه کنید یا این‌که در حالی که روی آن‌ها لم داده‌اید در کنار خانواده‌ی خود  زمان‌های خوشی را سپری کنید، بهتر است با انتخاب مبلمان هشت نفره و چیدن چندین صندلی در اطراف آن به همراه یک یا چند میز عسلی و بالشت، فضایی را ایجاد کنید که بتوان هم به صورت انفرادی و هم به صورت دسته جمعی با اعضای خانواده در آن احساس آرامش کرده و لحظات خوبی را سپری کنید.

کدام یک از اشکال مبل با شکل ظاهری اتاق‌تان سازگارتر است

در دو مورد قبلی بیشتر به کارایی مبل توجه کردیم اما علاوه بر کارایی، شکل مبلمان هم فاکتور بسیار مهمی در انتخاب مبل است. اگر در خانه‌ای با اتاق نشیمن بزرگ و جادار زندگی می‌کنید و تمایل دارید که فضای نشیمن را از دیگر فضاهای اتاق جدا کنید، مبل L شکل گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسد. اما اگر فضای کمی در اختیار دارید بهتر آن است که از مبلمان دایره‌ای استفاده کنید. این شکل از مبل به دلیل توانایی خاص‌شان در ایجاد فضایی صمیمی برای دور همی صمیمانه، می‌تواند علاوه بر سازگاری با اتاق های کوچک گزینه‌ای مناسب برای جلوی تلویزیون باشد اگر تمایل دارید از مبلمان، میز و صندلی‌های بیشتری در اتاق نشیمن استفاده کنید، استفاده از یک تخت راحتی و چند چهار پایه، علاوه بر ایجاد یک فضای سنتی و دل‌پذیر برای دکوراسیون داخلی اتاق‌تان می‌تواند فضای مناسبی را نیز برای نشست‌های دوستانه و  انجام کارهای گروهی فراهم آورد.

انتخاب یک جنس مناسب و سازگار با محیط برای مبل نکته‌ی مهم و کلیدی است.

 انتخاب جنس مبل

انتخاب یک جنس مناسب و سازگار با محیط برای مبل نکته‌ی مهم و کلیدی است. اگرچه در انتخاب جنس مبل زیبایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند، اما کارایی و سازگاری جنس مبلمان با مکانی که قرار است در آن‌جا از آن‌ها استفاده شود، از اهمیت بالاتری برخوردار است. به طور مثال اکثر افراد تمایل به انتخاب مبلمان با جنس روکش پارچه‌های جیر و مخمل نما دارند. چرا که این مبلمان فضای دکوراسیون داخلی را لوکس و زیباتر می‌کنند. اما مبل‌هایی که جنس روکش‌ آن‌ها از پارچه‌های جیر و مخمل نما است به راحتی دچار آسیب می‌شوند. بنابراین اگر صاحب یک فرزند کوچک هستید و یا این‌که در خانه خود از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، انتخاب این مبلمان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد. مبلمان چرم به خصوص آن‌هایی‌که رنگ‌های تیره‌تری دارند علاوه بر شیک بودن، در اثر گذر زمان کم‌تر دچار کهنگی، رنگ و رو رفتگی می‌شوند و هم‌چنین در صورت کثیف شدن به راحتی می‌توان آن‌ها را تمیز کرد. یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب جنس مبل مهم است، مکان استفاده از آن‌ها است. اگر شما به دنبال مبل‌هایی هستید که در محیط‌های باز و حیاط خلوت خود از آن‌ها استفاده کنید، بهتر این است که روکش آن‌ها از جنسی باشد که در مقابل نور آفتاب و بارش باران مقاوم باشند. البته صندلی‌ها و میزهای عسلی این مبلمان بیرونی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که می‌توان از آن‌ها در داخل منازل نیز استفاده کرد.

هنگام انتخاب لوازم خانگی مبلی را انتخاب کنید که با سبک طراحی دکوراسیون خانه شما سازگارتر باشد.

 طراحی مبل باید مکمل و سازگار با طراحی اتاق باشد

انتخاب مبلی که با همه معیارهای شما هم‌خوانی داشته باشد بسیار سخت است. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب مناسب و بدون هرگونه سردرگمی این است که مبلی را انتخاب کنید که با سبک طراحی دکوراسیون خانه شما سازگارتر باشد. اگر در طراحی دکوراسیون خانه خود از سبک مدرن بهره می‌گیرید، بهتر است مدلی از مبل را انتخاب کنید که حاوی رنگ‌های دراماتیک و احساسی باشند. اما اگر سبک طراحی دکوراسیون داخلی اتاق‌تان ترکیبی از طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون است، بهتر است از یک مدل مبل راحتی استفاده کنید که در طراحی آن از ترکیب چند سبک بهره گرفته شده باشد. مبلمان راحتی رنگارنگ که از ترکیب رنگ‌های مختلف ساخته شده‌اند و حاوی طرح‌ها و نقش‌هایی آمیخته با سبک سنتی  باشند، برای چنین دکوراسیونی مناسب هستند. اما اگر سلیقه‌ی شما بیشتر به سمت سنتی و کلاسیک متمایل باشد، مبلمان با ظاهر کلاسیک که در ساخت آن‌ها از طرح‌ها و رنگ‌های خنثی بهره گرفته شده است انتخاب مناسبی به نظر می‌رسند. چرا که علاوه بر سازگاری با انواع رنگ‌ها، می‌توانید از این مبلمان مدتی طولانی بدون این‌که خسته شوید استفاده کنید.

 انتخاب رنگ مناسب برای مبل

رنگ مبلمان و لوازم خانگی در منازل منعکس کننده افکار و سلیقه‌ی صاحب خانه است. به طوری که بلافاصله با ورود به یک منزل و با دیدن مبلمان و لوازم خانگی آن می‌توان به راحتی به شخصیت و طرز تفکر صاحب‌خانه پی‌برد. اگر می‌ترسید از رنگ‌های جیغ و روشن برای مبلمان استفاده کنید، می‌توانید پاف را طرح‌دار و رنگی انتخاب کنید و از آن به‌عنوان میز وسط نیز بهره ببرید.
 همان‌گونه که گفته شد طرح و رنگ مبلمان بازتابی از تفکر شما هستند. اگر شما از یک طرح یا رنگ خاصی خوش‌تان آمد، حتی اگر آن طرح از دید شما طرحی خنده‌دار بود، نگران نباشید. این طرح می‌تواند حتی چهره‌ی خاصی به اتاق‌تان ببخشد. اما اگر پس از مدتی از خرید آن‌ها پشیمان شدید، می‌توانید تنها با صرف مقدار کمی هزینه روکش مبلمان خود را تعویض کنید و چهره جدیدی را به اتاق‌تان ببخشید.

منبع : Houzz