مواد صاف کننده‌ی مو  که با نام فرمول‌های نرم کننده‌ی کراتین هم شناخته می‌شوند، سال‌هاست که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته‌اند. گرچه این مواد حاوی مقادیر نگران کننده‌ای از فرمالدهید سرطان‌زا هستند که گاهی اوقات تا 7 درصد هم می‌رسد، اما هنوز هم در آرایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و سلامت مشتریان و آرایشگرها را به خطر می‌اندازند.

این محصولات صاف‌کننده‌ی سمی که استفاده از آن‌ها در بسیار ی از کشورها ممنوع شده است، می‌توانند باعث بروز واکنش‌های حساسیتی مادام العمر به فرمالدهید شوند.

به گفته‌ی کارگروه محیط زیست یا EWG فرمالدهید علاوه بر این‌که خطر سرطان را با خود به همراه دارد، می‌تواند پوست، چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند. این ماده یک حساس کننده‌ بسیار قوی است یعنی اگر به صورت مکرر در معرض این ماده‌ی شیمیایی قرار بگیرید به و اکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حساسیتی نظیر کهیر، تاول و آسم دچار می‌شوید. اگر فردی یک بار به فرمالدهید حساسیت پیدا کند به احتمال زیاد در آینده نیز این واکنش‌های حساسیتی را نشان خواهد داد و کافی است بوی فرمالدهید را در جای دیگری مثل پارچه‌های ضد چروک،  محصولات بهداشتی، پلاستیک و غیره استشمام کند.


مواد صاف کننده‌ی مو برای کراتینه در آرایشگاه‌ها، سال‌هاست که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته‌اند.

EWG از سال 2011 منتقد سرسخت این مواد صاف‌کننده‌ی مو بوده و از آن زمان سعی کرده با استفاده از قانون آزادی اطلاعات در مورد اثرات جانبی این مواد که از طریق آرایشگرها و مشتریان ثبت شده اطلاعاتی به دست بیاورد. گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که افراد زیادی پس از مراجعه به آرایشگاه و صاف کردن موهای خود به عوارضی چون ریزش شدید مو، جوش‌های گردن و صورت، تاول‌های روی پوست سر، خون دماغ شدن، جاری شدن خون از لثه‌ها، از دست دادن حس بویایی و چشایی دچار شده‌اند.

با وجود این که وزارت بهداشت و غذای آمریکا به تولید کنندگان این مواد یک نامه‌ی اخطار داده و تاکید کرده محصولاتی که این سازندگان با بر چسب «فاقد فرمالدهید» به بازار عرضه می‌کنند در واقع سرطان زا بوده، اما به گفته‌ی کارگروه محیط زیست، وزارت بهداشت تلاشی جدی برای ممنوعیت این محصولات انجام نداده است. برخی از نهادهای ایالتی و فدرال به این نتیجه رسیده‌اند که فرمالدهید موجود در مواد شیمیایی نرم کننده‌ی مو برای سلامت عموم خطرناک است. با این حال هیچ نهادی سعی در ممانعت از فروش این محصولات به افراد ناگاه نداشته است.


در مصرف صاف کننده‌های موی فاقد فرمالدهید احتیاط کنید

تحقیقات نشان داده است که همه‌ی محصولاتی که برچسب فاقد فرمالدهید دارند واقعی نیستند. یک برند محبوب محصول جدیدی را با فرمول جدید به بازار عرضه کرده که هنوز هم بین 3 تا 7 درصد فرمالدهید دارد.


محصولات مطمئن‌تر را انتخاب کنید

به پایگاه داده‌ای EWG سری بزنید. در آن‌جا می‌توانید میزان بی خطر بودن لوازم آرایش و محصولات بهداشتی را بدست بیاورید. 


منبع : Rodalewellness